03/12/2025

Rezygnacja z podróży – jak działa ubezpieczenie kosztów odwołania podróży i kiedy faktycznie zwraca pieniądze? 

Planowanie urlopu czy innego wyjazdu to zazwyczaj przyjemny moment – kupujemy bilet, rezerwujemy hotel, wybieramy dodatkowe atrakcje. Niestety, życie bywa nieprzewidywalne i czasem nawet najlepiej zorganizowana podróż musi zostać odwołana nawet w ostatniej chwili. W takich sytuacjach ogromną pomoc stanowi ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży, które może uratować nas przed stratą nawet kilkunastu  tysięcy złotych.
Ale jak dokładnie działa taka polisa? Co obejmuje? Kiedy faktycznie wypłaca pieniądze? W tym artykule wyjaśniamy wszystko w prosty i praktyczny sposób.

Co obejmuje polisa kosztów odwołania podróży?

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży chroni nas finansowo, gdy z uzasadnionych powodów nie możemy rozpocząć zaplanowanego wyjazdu a także w razie przerwania podróży przed datą jej zakończenia, w związku z koniecznością wcześniejszego powrotu do domu. Obejmuje ono zazwyczaj:

  • umowę uczestnictwa w imprezie turystycznej,
  • umowę uczestnictwa w rejsie,
  • umowę rezerwacji noclegu,
  • umowę czarteru/wynajmu jachtu,
  • umowę wynajmu samochodu czy kampera
  • umowę uczestnictwa w konferencji czy szkoleniu
  • bilet na wydarzenie o charakterze sportowym, artystycznym, rozrywkowym lub rekreacyjnym,
  • bilet podróży tj. lotniczy, promowy, autokarowy lub kolejowy.

Odszkodowanie najczęściej obejmuje 100% poniesionych kosztów związanych z rezerwacją danej usługi , jeśli powód rezygnacji jest zgodny z warunkami polisy.

Najczęstsze powody, które uprawniają do zwrotu poniesionych  kosztów

Towarzystwa ubezpieczeniowe mają jasno określone sytuacje, w których zwrot kosztów  jest możliwy. Oto najczęstsze z nich:

1. Nagłe zachorowanie lub wypadek

Działa w sytuacji kiedy uczestnik  podróży lub ktoś z jego bliskich zachoruje lub dozna poważnego urazu. Warunkiem wypłaty jest udokumentowanie tego zdarzenia (np. zaświadczenie lekarskie).

2. Śmierć ubezpieczonego lub jego osoby bliskiej

Jedna z najczęściej uznawanych i bezdyskusyjnych przyczyn.

3. Powikłania w ciąży 

Np. przedwczesny poród pod warunkiem, że ciąża nie była zaawansowana (najczęściej do 32. tygodnia).

4. Szkody w mieniu

Np. pożar w mieszkaniu, zalanie, kradzież z mieszkania – jeśli wymagają obecności uczestnika podróży. A także uszkodzenie, zniszczenie lub kradzież auta.

5. Utrata pracy z przyczyn niezależnych od pracownika

Wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę ubezpieczonemu lub współuczestnikowi podróży  pod warunkiem, że nie nastąpiło ono z przyczyn leżących po stronie ubezpieczonego lub współuczestnika podróży.

6. Kradzież dokumentów

Kradzież dokumentów ubezpieczonego lub współuczestnika podróży, niezbędnych do realizacji umowy podróży np. paszportu, dowodu osobistego lub wizy, która jest udokumentowana przez policję. 

7. Katastrofy naturalne

Wystąpienie w miejscu zakwaterowania podczas podróży zdarzeń losowych (np. zejście lawiny) powodujących konieczność ewakuacji zarządzonej przez lokalne władze bądź służby ratownicze, które uniemożliwiają kontynuowanie pobytu ubezpieczonego i skutkują wcześniejszym powrotem z rozpoczętej podróży do miejsca zamieszkania.

8. Wezwanie do sądu 

Otrzymanie przez ubezpieczonego lub współuczestnika podróży wezwania do sądu w sytuacji gdy ich wstawiennictwo jest obowiązkowe np. w sprawie rozwodu, a wyznaczony termin przypada na czas podróży i jest potwierdzony na piśmie.

Każde zdarzenie musi być potwierdzone odpowiednim dokumentem – zaświadczeniem lekarskim, protokołem policyjnym, pismem urzędowym itp.

Najczęstsze pułapki i wyłączenia

Choć polisa od kosztów rezygnacji jest bardzo przydatna, warto znać jej ograniczenia i wiedzieć w jakich sytuacjach nie zadziała. Oto najczęstsze sytuacje, które mogą skutkować odmową wypłaty:

Termin zakupu polisy

Ubezpieczenie musi być wykupione w momencie rezerwacji lub w ciągu kilku dni od niej uzależnione jest to od daty planowanego wyjazdu. Dlatego najbezpieczniej po zakupie imprezy turystycznej skontaktować się od razu ze swoim agentem ubezpieczeniowym który sprawdzi ile dni mamy jeszcze na wykupienie kosztów rezygnacji.  Zakup na ostatnią chwilę, tuż przed wyjazdem, może spowodować, że ochrona nie będzie działać.

Choroby przewlekłe

Wiele polis nie obejmuje rezygnacji spowodowanej zaostrzeniem choroby przewlekłej, chyba że wykupimy rozszerzenie ochrony. Warto o tym pamiętać w przypadku osób z problemami kardiologicznymi, cukrzycą czy astmą.

Zwykła kradzież

Sama utrata dokumentów lub kradzież bagażu przed wyjazdem nie zawsze uzasadnia rezygnację. Aby odszkodowanie było wypłacone ubezpieczyciel wymaga interwencji policji 

Brak potwierdzeń i dokumentów

Ubezpieczyciel wymaga udokumentowania przyczyny rezygnacji – bez potwierdzenia od lekarza, policji, pracodawcy czy sądu wniosek może zostać odrzucony.

Przyczyna powstała przed zawarciem ubezpieczenia

Ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania jeśli uczestnik wyjazdu ma już skierowanie i czeka np. na wyznaczenie terminu operacji a po wykupieniu wyjazdu turystycznego okazuje się, że termin zabiegu został wyznaczony na dzień przypadający podczas wyjazdu. Tzn. że powód rezygnacji był już znany przed zawarciem ubezpieczenia. 

Jak łączyć ubezpieczenie kosztów rezygnacji z polisą turystyczną?

Choć ubezpieczenie kosztów rezygnacji i standardowa polisa turystyczna często są ze sobą mylone, w rzeczywistości pełnią zupełnie różne funkcje. Razem jednak tworzą najbardziej kompletną ochronę podróżną, która zabezpiecza zarówno przed wyjazdem turystycznym , jak i w trakcie samej podróży.

Najpierw należy wykupić ubezpieczenie kosztów rezygnacji – zanim jeszcze ruszymy w drogę

Polisę rezygnacyjną należy kupić w momencie rezerwacji wyjazdu (lub w krótkim terminie po zakupie). Chroni ona środki finansowe turysty jeszcze przed rozpoczęciem podróży czyli wtedy kiedy polisa turystyczna jeszcze nie działa. 

A następnie należałoby wykupić polisę turystyczną, która działa dopiero od momentu wyjazdu

To tradycyjne ubezpieczenie podróżne, które zapewnia ochronę dopiero od momentu wyruszenia w podróż oraz podczas pobytu w miejscu docelowym.  Takie ubezpieczenie działa wtedy kiedy nagle uczestnik wyjazdu by się rozchorował albo uległ nieszczęśliwemu wypadkowi.  Z tej polisy pokrywane będą przede wszystkim koszty leczenia za granicą, m.in.: pobyty w szpitalu, transport medyczny, zakup leków . W szerszych wariantach polisa turystyczna może pokrywać  również szkody wyrządzone przez ubezpieczonego innym osobom czyli tzw. odpowiedzialność cywilna w życiu prywatnym , ubezpieczenie bagażu czy chociażby tradycyjne ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Dzięki zakupowi obu polis można zyskać kompleksową ochronę:
– jeśli nie dojdzie do wyjazdu – można odzyskać pieniądze z polisy rezygnacyjnej,
– jeśli coś stanie się w trakcie podróży – polisa turystyczna pokryje koszty leczenia i transport.

Razem tworzą jedną z najbardziej wszechstronnych form zabezpieczenia wyjazdu – niezależnie od miejsca, czasu i charakteru podróży.

Dokumenty potrzebne do rozliczenia

Aby otrzymać zwrot kosztów za wyjazd który się nie odbył, trzeba przygotować komplet dokumentów potwierdzających zarówno zakup usług, jak i przyczynę dla której wyjazd się nie odbył. Najczęściej wymagane są:

  • potwierdzenia rezerwacji oraz płatności (bilety, faktury, vouchery, potwierdzenia przelewu),
  • dokumentacja medyczna lub zaświadczenie lekarskie, jeśli powodem była choroba lub wypadek
  • protokół policyjny lub strażacki – w przypadku szkód w mieszkaniu czy na pojeździe
  • wezwania z urzędu czy z sądu, jeśli to one uniemożliwiły wyjazd,
  • wniosek o wypłatę odszkodowania wraz z opisem sytuacji.

Im bardziej kompletna dokumentacja, tym szybciej i sprawniej przebiegnie proces likwidacji szkody.

Na jakie koszty warto być przygotowanym 

Cena ubezpieczenia kosztów rezygnacji zależy głównie od wartości rezerwacji (ceny biletów za wszystkie osoby)  i zakresu ubezpieczenia

Przykładowo:

  • Polisa na wyjazd o wartości 5 000 zł to koszt ok. 150-200 zł,
  • Przy rezerwacjach za 10 000 zł składka wynosi średnio 350-450 zł,
  • W przypadku rodzinnych wakacji (4 osoby, łącznie 13000 zł -17 000 zł) – koszt polisy może wynieść ok. 500–700 zł, w zależności od liczby osób i zakresu.

Takie ubezpieczenie  warto wykupić szczególnie w przypadku:

  • rezerwacji z bezzwrotną zaliczką lub całą kwotą opłaconą z góry za wyjazd
  • zagranicznych podróży rodzinnych, gdzie koszty są wysokie i kilku uczestników wyjazdu 
  • okresów wysokiego sezonu (wakacje, ferie, święta), gdy ceny są wyższe a terminy napięte,
  • wcześniejszych rezerwacji, dokonywanych kilka miesięcy przed wyjazdem ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć czy do tego czasu nic się nie wydarzy 

W praktyce nawet jedno nagłe zachorowanie w rodzinie może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych. Dlatego koszt kilkuset złotych za ubezpieczenie to rozsądna inwestycja w spokój.

Podsumowanie

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży to gwarancja, że nie stracisz pieniędzy, jeśli życie pokrzyżuje Twoje plany urlopowe. Działa w konkretnych, udokumentowanych sytuacjach – przede wszystkim zdrowotnych, losowych i zawodowych. Warto je wykupić zwłaszcza wtedy, gdy inwestujesz w podróż większą sumę pieniędzy lub rezerwujesz ją ze sporym wyprzedzeniem.

Spis treści

Udostępnij na swoich social mediach!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

Pozostałe wpisy